Amsterdam breidt openbaar oplaadnetwerk uit met tien snelladers.

Het openbare oplaadnetwerk in Amsterdam is uitgebreid met 10 EVBox snelladers aan de Anthony Fokkerweg. In totaal zijn er nu 32 openbare snelladers in de stad. Het aantal elektrische voertuigen in Amsterdam blijft groeien. Daarom zorgt de gemeente dat het aanbod om voertuigen op te laden meegroeit met de vraag.

Amsterdam heeft nu in totaal 4.700 openbare oplaadpunten en 32 snelladers. Alle openbare oplaadpunten gebruiken enkel groen opgewekte stroom.

Wethouder De Vries (Luchtkwaliteit): “Vervuilde lucht is erg schadelijk voor de gezondheid en daarom werkt de gemeente aan schone lucht voor alle Amsterdammers. De ambitie is dat al het verkeer in 2030 uitstootvrij moet zijn. Om dit mogelijk te maken is er een uitgebreid laadnetwerk nodig. De 10 nieuwe snelladers aan de Anthony Fokkerweg zorgen voor veel extra laadcapaciteit en daarmee komen we weer een stap dichter bij ons doel.”

Laadvermogen tot 175kW

De snelladers werden met name gebruikt door de taxibranche. Zo kunnen zij onderweg hun voertuig binnen 20 minuten met 100 kilometer actieradius opladen met 50kW. Van de nieuwe laders hebben er vijf zelfs een laadvermogen van 175kW. Hiermee kan 17,5 kilometer actieradius per minuut geladen worden.

Ook voor stadslogistiek

De snelladers kunnen door iedereen gebruikt worden. Net als de taxibranche moet andere stadslogistiek zoals bestel- en vrachtverkeer vanaf 2025 uitstootvrij rijden in de stad. De verwachting is dat het elektrische bestelverkeer snel toeneemt en onder deze groep ook toenemende behoefte zal zijn naar snelladers. Het snellaadplein ligt vlakbij de Ring A10, dus een goed bereikbare plek voor logistieke bestelwagens en met 10 snelladers is er altijd een grote kans op een beschikbare lader. Naast het groeiende snellaadnetwerk van de gemeente zijn er ook steeds meer snelladers te vinden op particuliere terreinen zoals tankstations en wegrestaurants.

Niet in de file staan

Sinds juli 2021 bevoorraadt bierbrouwer Heineken cafés in de Amsterdamse binnenstad met de allereerste elektrisch aangedreven mini tankbiertruck ter wereld. Een woordvoerder van Heineken Nederland zegt: “Het voelt goed om de wagen op te laden met groene stroom in plaats van te tanken met diesel (euro 6). Het kost nu wel meer tijd en dat brengt extra complexiteit met zich mee. Daarnaast zijn er nog niet zoveel geschikte laadpunten als tankstations, dus we zijn minder flexibel. Een goede voorbereiding en planning is dus noodzakelijk voor efficiënte ritten met een elektrische wagen. We gaan zeker gebruik maken van het nieuwe snellaadplein. Deze plek ligt dicht bij het centrum en met snellaadpalen hoeven de chauffeurs niet lang te wachten. In de toekomst zullen er meer elektrische tankbierwagens komen, waardoor locatie en laadsnelheid steeds belangrijker wordt.”

Laadplan 2020-2030

Vorig jaar presenteerde de gemeente het ‘Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030’. Een plan waarmee de benodigde laadinfrastructuur op een veilige, betrouwbare, toegankelijke en betaalbare manier kan worden ontwikkeld. Deze 10 snelladers zijn onderdeel van dit plan.

ZO WERKT HET IS EEN INITIATIEF VAN DE STICHTING BREIKERS IN SAMENWERKING MET: